منو

کامل‌ترین نمونه خدمت به همسر بیمار در اسلام

  • بازدید: 965

پرستاری از همسر در شرایط کسالت و بیماری، یکی از مهم‌ترین دستورالعمل‌های قرآن و اسلام است که پاداشی بسیار دنیایی و اخروی نزد خدای متعال دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، گاهی خانواده‌ها به بحران‌ها و امتحان‌های گوناگون مورد آزمایش قرار می‌گیرند. به نظر می‌رسد شرایط بیماری برای یکی از اعضای خانواده هم از این قاعده مستثنا نیست. طبق آموزه‌های قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام بهترین نوع برخورد در برابر چنین رویدادی داشتن روحیه صبر، گذشت و رسیدگی به بیمار است. چراکه خدمت به بیمار جزء بهترین اعمال انسان محسوب می‌شود که پاداش فراوانی در محضر الهی دارد و به‌خصوص اگر بیمار، یکی از اعضای خانواده باشد این اجر و پاداش چندین برابر خواهد بود.

خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگویی که با دکتر فاطمه سلیمانی، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مسائل خانواده، انجام داده به بررسی اهمیت پرستاری از همسر در شرایط کسالت و بیماری پرداخته است. آن طور که این محقق دینی توضیح می‌دهد، بهترین شیوه خدمت به همسر در شرایط سخت و بیماری را می‌توان در سبک زندگی امام علی علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها مشاهده کرد. در روایت‌ها نقل شده زمانی که حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها به دلیل آزار و ضرب و شتم دشمنان، مجروح شده و زمان ارتحالش فرارسید، مطالبی را در مورد شیوه غسل دادن، نحوه تشییع و محل دفن کردن به همسرش، امام علی علیه السلام، وصیت کرد و آن حضرت هم طبق سفارش رفتار کرد. حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام در دوران بیماری همسر خود مانند پرستار دلسوزی از ایشان مراقبت می‌کرد. در همین مورد امام سجاد علیه السلام از پدر بزرگوار خود، امام حسین علیه السلام، روایت کرده است که: زمانی که حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها بیمار شد، به امام علی علیه السلام سفارش کرد تا این قضیه را به کسی خبر ندهد. امام علی علیه السلام هم چنین کرد و به این ترتیب خود آن حضرت پرستاری و رسیدگی به همسر را بر عهده گرفت و در این کار اسماء نیز کمک می‌کرد.